strona główna  
szkoła reklamy  
ThuleMedia  
telewizja w Polsce  
polska tv w screenach  
telewizja na świecie  
kierunki w filmie  
linki  
kontakt  




© piotrekB w WSR 2005

strona znajduje się
na serwerze Warszawskiej Szkoły Reklamy reaktywni.pl

Strona stanowi
jedynie pracę
zaliczeniową jednego
z przedmiotów w WSR i nie będzie dalej aktualizowana.
kierunki artystyczne w filmie światowym
· narodziny kina [28 grudnia 1895]
Wyjście robotnic z fabryki Lumière w Lyonie (Ludwik i August Lumiere)
· Brithtończyczy [1896]
Szkło powiększające babuni (Albert Smith, James Williamson)
fotograficzny punkt widzenia

· Film d’art, film artystyczny [1908]
Zabójstwo księcia Gwizjusza
przeniesienie na ekran konwencji ówczesnego teatru

· Włoski monumentalizm [1913]
Cabiria (Giovanni Pastrone)
Piętrzenie dekoracji, tłumy statystów, efekt całości

· Kammerspiel, styl kameralny [1920]
Portier z hotelu Atlantic (Murnau)
Realistyczne odbicie życia, dokumentalna prawda

· Impresjonizm francuski, pierwsza awangarda [1920]
Upadek domu Usherów (Jean Epstein)
Kobieta znikąd (Louis Delluc)
Główny nacisk na grę światła, technik zdjęć nakładanych, deformacje

· Surrealizm (awangarda francuska) [1928]
Pies andaluzyjski (Luis Bunuel, Salvador Dali)
Antrakt (Réne Clair) Marzenia senne

· pierwszy film dźwiękowy [6 października 1927]
Śpiewak jazzbandu (wytwórnia braci Warner)
Dusze czarnych (King Vidor) – pierwszy dźwiękowy film artystyczny

· realizm poetycki, szkoła francuska, czarny real./rom. [1937]
Jej pierwszy bal (Julien Duvivier)
Niewiara w przyszłość, bierny fatalizm, bezradne przeczucie nadchodzącej katastrofy

· realizm socjalistyczny [1935]
Czapajew (Grigorij i Siergiej Wasilijewowie)
zakładanie konkretnych powiązań dzieła sztuki z przeżywaną epoką, podkreślanie zjawisk rozwoju

· czarny film amerykański, film noir [1941]
Sokół maltański (John Huston)
Obywatel Kane (Orson Welles)
pogmatwanie wyrazistych granic między dobrem a złem, teorie Freuda
· włoski neorealizm [1948]
Złodzieje rowerów (Vittorio de Sica)
Rzym, miasto otwarte, Paisa (Roberto Rosselini)
improwizacja reżyserska, wyjście z kamerą na ulicę, aktorzy niezawodowi, społeczne oblicze wojny, filmy zaczęły wewnętrznie upodabniać się do kroniki

· francuski film czarny [1953]
Cena strachu (Henri-Georges Clouzot)
Szokowanie za wszelką cenę, pesymizm i przekonania o absurdalności ludzkiego losu

· freudyzm [1948]
Kłębowisko żmij (Anatol Litvak)
Piętrzenie dekoracji, tłumy statystów, efekt całości

· amerykański neorealizm [1946]
Najlepsze lata naszego życia (William Wyler)
Neorealizm włoski + surowy rygor konstrukcji, precyzyjny montaż techniczny, efekty napięcia

· francuska nowa fala [1958]
Czterysta batów (François Truffaut)
Hiroszima, moja miłość (Alain Resnais)
Improwizacja reżyserska, lansowanie niezawodowców, spontaniczność aktorska, szybki montaż

· kino-prawda, cinéma-vérité [1961]
Kromka jednego lata (Jean Rouch)
Kino fabularno-dokumentalne

· szkoła polska [1956]
Człowiek na torze, Eroica, Zezowate szczęście (Andrzej Munk)
Pokolenie, Kanał, Popioły (Andrzej Wajda)
Munk/Wajda

· trzecie kino polskie [1961]
Nóż w wodzie (Roman Polański)
Walkower, Ręce do góry, Rękopis (Jerzy Skolimowski)
Pokolenie nowych twórców, pozbawione osobistych doświadczeń wojennych, Skolimowski/Polański

· młoda szkoła praska, nowa fala czeska [1964]
Diementy nocy (Jan Nĕmec)

· angielscy młodzi gniewni, Free Cinema [1960]
Samotność długodystansowca (Tony Richardson)
Sportowe życie (Lindsay Anderson)
Kino społeczne

· młody film niemiecki [1968]
Pożegnanie z dniem wczorajszym (Aleksander Kugle)
Odwrót od powiązanej przyczynowo narracji

· kontestacja włoska [1968]
Dziękuję, ciociu (Salvatore Samperi)
Kino społeczno-polityczne, rozczarowania młodego pokolenia

· turpizm [1973]
Wielkie żarcie (Marco Ferreri)
Kult szpetoty

· intymizm [1968]
Andriej Rublow (Andriej Tarkowski)
Rodzina, młodzież, miłość, kobieta, obyczaj, metafizyka

· włoska szkoła historyczna [1967]
Fellini-Satyricon (Federico Fellini)

· kino moralnego niepokoju, niepokoju społecznego [1976]
Człowiek z marmuru (Andrzej Wajda)
Krytyka komunistycznej rzeczywistości

· kreacjonizm [1973]
Sanatorium pod klepsydrą (Wojciech Has)
Kino autorskie

· Nowa Przygoda [1977]
Gwiezdne wojny (George Lucas)

opracowanie własne

 


Szkola Wizazu // WSR, Szkola Reklamy // Strony sluchaczy WSR - powrot // WSR // Dziennikarstwo // Forum WSR